Getuigenis

Handen in het haar

Sigrid groeide op in een eenoudergezin. Zoals ieder kind had ze dromen. Ze wilde kapster worden. Dat wist ze al op haar twaalfde. Weinig kinderen hebben op deze leeftijd al een strak plan als het gaat over studie- en beroepskeuze. Kapster worden was niet alleen een droom, het was een weloverwogen keuze. Een eigen salon, sociale contacten opbouwen, je creativiteit en ondernemingszin kwijt kunnen ... En dat allemaal met ongelooflijk veel goesting. Maar de omstandig­heden beslisten in haar plaats.

Nog voor de inschrijving liep het mis. Bleek dat de koffer om de opleiding te kunnen starten (scharen, borstels, haardroger, modelpop …) te duur was. Sigrid moest een andere, goedkopere studierichting volgen. Het werd de opleiding kantoor/verkoop. Nadien ging het van opleiding x naar opleiding y, van school x naar school y… een hobbelig parcours met opleidingen voor allesbehalve waar ze zin in en talent voor had. Ze voelde zich nergens thuis op school en ze ging spijbelen.

De moeder van Sigrid werkte in de lokale supermarkt. Er was een beperkt inkomen, aangevuld met een studietoelage. Toch was de opleiding tot kapster onhaalbaar. Maar niet alleen het financiële aspect speelde een rol. Het feit dat kappers in opleiding op zoek moeten gaan naar eigen modellen om op te oefenen, speelde in haar nadeel. Het gezin had het niet breed, participeerde daardoor weinig aan sociale activiteiten. Hierdoor kon geen netwerk worden opgebouwd. Armoede steek je liever weg.

Het verhaal van Sigrid is om stil van te worden. Kapster worden, het is niet eens zo'n waanzinnige droom. En toch kunnen omstandigheden ertoe leiden dat hij onhaalbaar wordt.

Voor het schooljaar dat nu begint, is het te laat, maar ik roep de nieuwe Vlaamse regering op om, bij de start van het schooljaar 2019-2020, de maximumfactuur in het secundair onderwijs onverwijld in te voeren. Kwalitatief en betaalbaar onderwijs is een basisrecht. Financiële redenen mogen nooit iemands studiekeuze bepalen. Want die keuze bepaalt de invulling van de rest van iemands leven. Durven we echt te kiezen voor de dromen van Sigrid?

Johan Van Biesen

Voorzitter SOS Schulden op School

(De Standaard 28 augustus 2018)
_________________________________________________________________________________________________________________________________________