1

 

 

 

Beste vrienden, collega's,

 

De wereld om ons heen kreunt onder natuurrampen en gewapende conflicten die steeds meer mensen in armoede doen belanden. 

Toch mogen we niet vergeten dat er ook bij ons mensen zijn voor wie het leven een dagelijkse strijd is. Strijd tegen honger, strijd tegen kou, strijd tegen vooroordelen. En de komende maanden wordt die strijd weer nog net een tikkeltje harder. De energiefactuur slorpt gulzig het kleine budget op, de donkere dagen wegen op het gemoed, de kou vergroot de eenzaamheid. 

 

Gelukkig is de eindejaarsperiode traditioneel een tijd van solidariteitsacties die licht en warmte brengen in donkere dagen. We hopen dat ook jullie je hart laten spreken eeen gulle hand reiken naar wie het moeilijk heeft. Dat kan bijvoorbeeld via een gift op onze projectrekening bij de Koning Boudewijnstichting, rekeningnummer BE10 0000 0000 0404 (BIC: BPOTBEB1), met als mededeling 623/3757/50023. Of je scant gewoon de QR-code onderaan deze nieuwsbrief. Zo help ook jij iemands strijd verlichten!  

 

 

Bestuur en medewerkers van SOS Schulden op School vzw

 

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Democratisering van het secundair onderwijs

 

 

Niet het onderwijsniveau, maar de onderwijskosten moeten naar beneden worden gehaald. Waarom? Veel wordt duidelijk in de getuigenis van een vader van drie schoolgaande kinderen aan SOS Schulden op School.Lees het hier: https://www.schuldenopschool.be/news/werkende-ouders-wanhoop-nabij

 

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Wereldwijd

 

 

Uitzichtloos maakt boos 

 

De wanhoop die tot wanhoopsdaden kan leiden... Het bloedbad dat Hamas in Israël aanrichtte maar evenzeer de 'vergelding' ent zich op wanhoop, uitzichtloosheid van mensen die het niet meer zien zitten.

Bij ons worden mensen die de eindjes niet meer aan elkaar geknoopt krijgen, een gemakkelijke prooi voor populistische praatjes. 

Het belang van een gedegen scholing kan niet overschat worden. En laat nu net dat ook de eerste hindernis zijn die jonge gezinnen in armoede ondervinden. Tussen een maaltijd om te overleven eeen schoolboek is de keuze snel gemaakt.

Werk samen met SOS Schulden op School mee aan een warme maatschappij waarin iedereen mee kan. Die is zoveel aangenamer dan een maatschappij vol haat en conflict.

 

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Diversiteit

 

 

Hapklaar lespakket

 

Leerkrachten zuchten wel eens over alle administratieve rompslomp en lesvoorbereidingen die hun kerntaak verzwaren. Dit keer maken wij het hun gemakkelijk! Studenten van de educatieve master maatschappij- en gedragswetenschappen van de Katholieke Universiteit Leuven werkten een volledige lessenreeks uit rond het leerplandoel LPD14: ‘leerlingen lichten toe hoe sociale instituties bijdragen tot socialisatie via cultuuroverdracht’. Ze deden daarbij beroep op de expertise eervaring van SOS Schulden op School. 

Lees meer én download-mogelijkheid: https://www.schuldenopschool.be/news/hapklaar-lessenpakket

 

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Quote

 

 

Bij onze geboorte, wanneer we op de wereld komen, is het alsof we een pact hebben getekend voor ons hele leven, maar het kan gebeuren dat je je op een dag moet afvragen: ‘wie heeft dat pact voor mij getekend’? 

José Saramago in ‘De stad der zienden’ 

 

Mensen in armoede kunnen zich terecht deze vraag stellen. Zij hebben er zelf niet voor gekozen om in dergelijke moeilijke omstandigheden op te groeien. En toch zijn die omstandigheden bepalend voor de rest van hun leven. Wie met een lege rugzak moet vertrekken, heeft het bij een overlevingstocht heel wat moeilijker om de eindstreep te halen. SOS Schulden op school wil helpen om die rugzak te vullen. Zo geven we mensen de kans zelf te bepalen welk pact ze ondertekenen voor hun verdere leven. 

 

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Het gedicht

 

 

Een prachtig gedicht uit het boek 'Ik denk dat ik ontvoerd ben' van Pim Lammers, met illustraties van Sarah van Dongen. Het gedicht illustreert hoe kinderen met een migratieachtergrond zich vaak voelen, maar kon net zo goed door iemand in armoede zijn geschreven: ook zij worden vaak behandeld alsof ze buitenaardse wezens zijn. Alleen hebben zij zelfs geen Volkswagen Polo die het tegendeel bewijst. 

 

Niet van hier 

De jongens uit mijn klas 

zeggen dat mijn familie 

hier niet altijd was. 

 

‘Jij hoort hier niet,’ zeggen ze. 

‘Jij komt hier niet vandaan.’ 

En ze noemen me van alles, 

maar nooit bij mijn naam. 

 

Ik heb nog even gekeken 

om het zeker te weten: 

een rode Volkswagen Polo, 

benzine, 121.761 kilometer, 

75 pk, 4-cilinder, een automaat. 

 

Het is echt geen ruimteschip 

dat op onze oprit staat. 

 

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Verrassend?

 

De smartphone is het topje van de ijsberg

 

Dat de kennis bij onze jongeren daalt, begint stilaan (eindelijk!) bij iedereen door te dringen. Maar over oorzaken en oplossingen is er helaas vooral veel discussie. Toch hoeft een échte democratisering van het onderwijs niet tot nivellering te leiden. 

 

In een artikel van Geert Schuermans op Sociaal.net maken we kennis met onderwijssocioloog Mieke Van Houtte (UGent). Volgens haar ligt de oorzaak van de dalende kennis alvast niet alleen bij het onderwijs. Ze wijst vooreerst op de invloed van sociale trends in de bredere samenleving. De smartphone die lezen ontmoedigt, is een vrij gekend voorbeeld, maar slechts het topje van de ijsberg. 

 

Lees meer: https://www.schuldenopschool.be/news/onderwijs-nivellering-of-democratisering

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Het woord BLOED-ARMOEDE

 

 

Neen, ik wil het niet hebben over de ziekte met een te laag gehalte aan rode bloedcellen. Wel over de zogenaamde menstruatie-armoede op school. Veel mannen beseffen niet hoe ingrijpend de maandelijkse cyclus is voor jonge meisjes en vrouwen. Er is gelukkig al veel veranderd, maar toch blijft het onderwerp vaak taboe, in sommige gemeenschappen nog meer dan andere. Gebrek aan degelijke informatie en schaamte maken het veel meisjes al knap lastig. Als die meisjes bovendien ook de financiële middelen niet hebben om menstruatiemateriaal te kopen, maakt dat de zaken alleen maar erger. 

Lees  meer:https://www.schuldenopschool.be/news/bloed-armoede

 

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Solidair

 

 

SOS Schulden op School wint Z-Award 

We zijn best wel trots dat onze vzw de ‘Z-Award voor barmhartigheid’ in ontvangst mocht nemen! 

 

Die award kregen we van het Sint-Jozefinstituut in Ternat. Vorig schooljaar gingen de derdejaars er heel creatief aan de slag tijdens de godsdienstlessen. Om de 8 zogenaamde ‘christelijke zaligsprekingen’ te koppelen aan de hedendaagse wereld, kregen zij de opdracht 28 vzw’s, sociale en duurzame ondernemingen en personen die strijden voor gerechtigheid te onderzoeken.  

 

Hun bevindingen resulteerden in een ‘awardshow’ waarbij de leerlingen tijdens een spreekopdracht 3 of 4 genomineerden per categorie moesten verdedigen. Daarna volgde een debat en uiteindelijk konden 97 leerlingen hun stem uitbrengen. In de categorie ‘barmhartigheid’ haalde SOS Schulden op School het van vzw Feestvarken, vzw De Tondeldoos en vzw Pirlewiet. Met dank aan onze vurige verdedigers! 

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Wil je het werk van SOS Schulden op School steunen? sponsoren via een gift op onze projectrekening bij de Koning Boudewijnstichting. Giften vanaf € 40 per jaar zijn fiscaal aftrekbaar. Zo kost een gift van bv. € 50 je uiteindelijk slechts € 27,50. Je kan storten op rekeningnummer BE10 0000 0000 0404 (BIC: BPOTBEB1), met als mededeling 623/3757/50023. Of je scant gewoon de QR-code:

 

Facebook

 

 

© 2023 Deze nieuwsbrief is een initiatief van SOS Schulden op School vzw.Powered bij Steunpunt Welzijn vzw

vzw Steunpunt Welzijn Wellekensstraat 45 B9300 Aalst

Afmelden

Close